آندومتریوز

آندومتریوز، اختلال دردناکی است که با رشد و تشکیل بافت مخاطی رحم در خارج از رحم همراه می باشد. خانم های مبتلا به این اختلال معمولا از درد در قسمت پایین شکم، دردهای سیکل قاعدگی، درد حین رابطه جنسی و یا مشکلات باروری شکایت می کنند. در حالی که ممکن است در برخی موارد، هیچ گونه علامت و نشانه ای مشاهده نشود.
پس می توان گفت که احساس درد به خصوص در ناحیه لگن و پایین شکم، از شایع ترین علائم آندومتریوز می باشد. در برخی موارد این درد حین قاعدگی و یا بعد از آن بیشتر احساس می شود.
برخی دیگر علائمی که بیماران با آن روبرو می شوند، عبارتند از:
علائم مربوط به روده و مثانه مانند مشکل حرکات روده ای، نفخ، یبوست، مشاهده خون در ادرار و یا درد حین ادرار
خونریزی غیر طبیعی از واژن

آندومتریوز

لاپاراعلت آندومتریوز

دلایل متعددی در بروز آندومتریوز دخیل هستند. یکی از دلایل می تواند این باشد که، زمانی که خانمی در سیکل قاعدگی به سر می برد، قسمتی از خون و بافت رحم به سمت لوله های فالوپ و حفره شکمی حرکت می کند، شما باید نامنظمی قاعدگی را جدی بگیرید.
علت دیگر می تواند این باشد که سلول های مخاط رحم می توانند از طریق رگ های خونی و یا سیستم لنفاوی به سایر ارگان ها راه پیدا کنند.
حتی، احتمال پخش شدن آندومتریوز  با جراحی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، خانم مبتلا به آندومتریوز، اگر تحت زایمان سزارین و یا هیستروسکوپی قرار بگیرد، احتمال چسبیدن سلول های اندومتریوم به برش های جراحی وجود دارد.
در صورت ابتلای خانمی به اختلالات سیستم ایمنی، بدن قادر به تشخیص و نابودی بافت های اندومتریومی که خارج از رحم رشد کرده اند، نمی باشد.
عواملی مانند:

عوامل آندومتریوز

• – شروع سیکل قاعدگی از سنین پایین
  • – یائسگی در سنین بالا
  • – افزایش سطح هورمون استروژن در بدن
  • – کاهش شاخص توده بدنی
  • – مصرف بیش از حد الکل
  • – مشکلات رحمی
  • احتمال بروز آندومتریوز را افزایش می دهند.

تشخیص آندومتریوز

جهت تشخیص آندومتریوز ، متخصص زنان ابتدا به معاینات لگنی و بررسی هر گونه ناهنجاری مانند وجود کیست در ارگان های تناسلی و یا رحم می پردازد.
اولتراسوند، دیگر تست تشخیصی است که در آن با استفاده از امواج صوتی، تصاویر دقیقی از ارگان های داخلی به دست می آید.
MRI، دیگر تست تشخیصی است که تصاویری از بافت ها و ارگان های داخلی بدن را در اختیار پزشک قرار می دهد.
لاپاراسکوپی، از جمله تست های تشخیصی است که امکان مشاهده داخل شکم را برای پزشک فراهم می کند. این شیوه تحت بیهوشی عمومی، ایجاد برش بسیار کوچک و وارد کردن لاپاراسکوپ به داخل شکم انجام می شود و پزشک به بررسی بافت های خارج رحم می پردازد.

درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز می تواند شامل جراحی و یا مصرف دارو باشد.
معمولا پزشک داروهای مسکن مانند ژلوفن، داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی را برای بیمار در نظر می گیرد تا از میزان درد کاسته شود.
برخی داروها با تاثیر بر روی هورمون ها به تسکین درد کمک می کنند.
جراحی، نه تنها به تشخیص آندومتریوز کمک می کند، بلکه نوعی گزینه درمان نیز محسوب می شود. از جراحی به منظور برداشت و یا سوزاندن جراحات ناشی از آندومتریوز استفاده می شود. علاوه بر این، بعد از جراحی شاهد تسکین درد ناشی از این اختلال نیز خواهیم بود.
در صورتی که خانم مبتلا به آندومتریوز، با مشکلات باروری روبرو شود، درمان های اختصاصی تری در نظر گرفته خواهد شد.

نه + یازده =