درمان خشکی واژن

خشکی واژن چرا رخ می دهد ؟ آیا می دانستید که خشکی واژن در رابطه جنسی هم تاثیر می گذارد و باعث می شود که بانوان در زمان رابطه جنسی با درد همراه شوند ؟ آیا می دانستید که خشکی واژن در یائسگی نیز تشدید می یابد ؟ آیا با روش های درمان خشکی واژن آشنا هستید ؟

خشکی واژن، اختلال شایعی است که بعد از یائسگی و به دنبال کاهش سطح هورمون استروژن اتفاق می افتد. هورمون استروژن از جمله هورمون های ضروری در حفظ سلامت بافت واژن، رطوبت واژن و خاصیت الاستیسیته این ناحیه می باشد.

خشکی واژن در بانوان به روش های مختلف رخ می دهد ؟ آیا علت خشکی واژن را می دانید ؟ آیا روش های درمان خشکی واژن را می دانید ؟

درمان خشکی واژن

سطح هورمون استروژن، در طول دوران یائسگی و بعد از آن، در طول زایمان و دوران شیردهی افت پیدا می کند. درمواردی مانند برداشتن تخمدان ها، درمان های سرطان و یا افراد مبتلا به اختلالات مربوط به سیستم ایمنی، شاهد کاهش سطح این هورمون خواهیم بود.

خشکی واژن، با علائمی مانند خارش و سوزش واژن همراه است و می تواند بر میل جنسی زوجین نیز تاثیر بگذارد، به همین خاطر متخصص زنان، روش های درمانی از جمله هورمون درمانی، استفاده از کرم های موضعی و یا تغییر در رژیم غذایی را توصیه می کند.

جهت تشخیص خشکی واژن، متخصص زنان ابتدا به بررسی علائم بالینی، و یا وضعیت پزشکی بیمار، مانند مصرف دارو می پردازد. پزشک با انجام معاینات لگنی، وجود هر گونه تغییر و یا اختلال در ارگان های تناسلی را متوجه می شود، دکتر بهمن پور جراح زیبایی واژن به روش های مختلفی به درمان خشکی واژن می پردازد.

روش های درمان خشکی واژن شامل چه مواردی است ؟ بهترین روش درمان خشکی واژن کدام است ؟ راه درمان خشکی واژن در بارداری چیست ؟ در ادامه به بیان نکات کلی در خصوص خشکی واژن می پردازیم .

راه های درمان خشکی واژن

• هورمون درمانی

هورمون درمانی یکی از موثرترین روش ها در درمان خشکی واژن می باشد، که با جایگزین کردن استروژن طبیعی، علائم خشکی واژن بهبود می یابد این روش برای خانم هایی با سابقه ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان، ممنوع می باشد. این روش به سه صورت قابل استفاده می باشد:

• رینگ (استرینگ): بدین صورت که رینگ نرم و قابل انعطافی در داخل واژن قرار داده می شود، و استروژن مستقیما وارد بافت می شود، این رینگ بایستی هر سه ماه یک بار تعویض شود.
    • قرص: قرص با استفاده از یک اپلیکاتور یک بار مصرف، به مدت دو هفته و روزی یک بار، در داخل واژن گذاشته می شود.
    • کرم: کرم نیز از با استفاده از اپلیکاتور، داخل واژن گذاشته می شود، بهتر است این کار روزانه و به مدت یک تا دو هفته، انجام شود.

موارد منع استفاده از هورمون درمانی

• ابتلا به سرطان سینه
    • سابقه ابتلا به سرطان تخمدان
    • خونریزی از واژن
    • بارداری و شیردهی

در صورت ابتلا به خشکی واژن، بهتر است از صابون و شوینده ها در نواحی حساس واژن، استفاده نشود. این قبیل محصولات، باعث تشدید خشکی واژن و علائم می شوند.

درمان خشکی واژن با لیزر

برای درمان خشکی واژن لیزر مونالیزا بسیار عالی عمل کرده است ، در این روش درمانی شخص درد یا عارضه ای را ندارد ، به بافت واژن نورهای لیزر تابیده می شود که در اثر این نورها افزایش جریان خون در واژن و بازسازی بافت واژن رخ می دهد .

درمان خشکی واژن با لیزر بدون بی هوشی بلکه به شکل سرپایی انجام می شود ، که در انتها بازسازی بافت سالم رخ می دهد .

فواید درمان خشکی واژن با لیزر

• در مدت زمانی کمی انجام می شود
    • بدون درد قابل انجام است
    • نتایج بسیار عالی پس از درمان رخ می دهد
    • از بین رفتن سوزش زمان رابطه جنسی

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقالاتی که در رابطه با خشکی واژن است را در لینک های ذیل مطالعه نمایید

پنج گام اساسی در درمان خشکی واژن

خشکی واژن بعد از زایمان

درمان خشکی واژن با لیزر

هم چنین شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید .

شما عزیزان در بخش دیدگاه های همین صفحه می توانید نظرات و یا سوالات خود را بیان نمایید .