کیست خونی

• کیست خونی چیست ؟
  • علائم کیست خونی چیست ؟
  • آیا کیست خونی درمان دارد ؟

در برخی موارد، کیسه ای بر روی سطح تخمدان تشکیل می شود. زمانی که این کیسه با مایع پر شود، کیست تشکیل خواهد شد. در صورتی که کیست دچار خونریزی شود، اصطلاحا کیست خونی یا هموراژیک نامیده می شود. پاره شدن این کیست می تواند باعث نشت خون به قسمت های تحتانی شکم و لگن شود.

علائم کیست خونی

گاهی ممکن است خانم های مبتلا به کیست خونی، متوجه هیچ گونه علامت و نشانه ای نشوند. اما در صورتی که کیست بزرگ شود، دچار چرخش و یا پارگی شود، فرد متوجه درد و یا سایر علائم در زمان خونریزی می شود.
معمولا پزشک در تشخیص کیست خونی از اولتراسوند لگنی در مشاهده کیست کمک می گیرد. آزمایش خون نیز به تشخیص این مورد کمک می کند که آیا کیست دچار خونریزی شده است یا خیر.
کیست خونی یا هموراژیک در تخمدان نتیجه خونریزی از جسم زرد و یا سایر کیست ها می باشد. مشخصات این کیست به عواملی مانند زمان خونریزی بستگی دارد و معمولا طی هشت هفته برطرف می شود.

کیست خونی
بیماران مبتلا به کیست خونی معمولا با درد لگنی به پزشک مراجعه می کنند. در واقع این طور می توان گفت که کیست خونی و یا ترکیدن کیست در تخمدان یکی از شایع ترین علل بروز دردهای لگنی می باشد. این کیست عمدتا در دوران بارداری تشکیل می شود.

زمان تشکیل کیست خونی

کیست خونی عمدتا پیش از یائسگی تشکیل می شود، چرا که این کیست ها نتیجه تخمک گذاری هستند. شود.
داشتن کیست خونی الزاما به معنای بروز مشکلات نیست. در بسیاری از موارد، این کیست با علامت خاصی همراه نیست و معمولا در معاینات لگنی تشخیص داده می شود. معمولا نیازی به درمان این کیست نیست و بعد از گذشت چند ماه برطرف خواهد شد.

درمان کیست خونی

درمان این نوع کیست با توجه به اندازه آن و میزان بروز علائم در نظر گرفته می شود. در صورتی که اندازه کیست بزرگ تر از ده سانتی متر باشد و منجر به بروز درد و یا احساس سنگینی در ناحیه لگن شود، جراحی از سوی پزشک توصیه می شود.
در خصوص تاثیر کیست خونی بر روی باروری باید گفت این کیست هیچ تاثیری بر روی بارداری نمی گذارد. حتی در مواردی که نیاز به درآوردن یکی از تخمدان ها باشد و تخمدان دیگر سالم، مشکلی برای باروری وجود نخواهد داشت. تنها زمانی که این کیست در هر دو تخمدان تشکیل شود و نیاز به جراحی و درآوردن هر دو تخمدان باشد، فرد در باروری با مشکل روبرو خواهد شد.
انجام منظم معاینات لگنی شما را از هر گونه تغییر جدید در تخمدان ها از جمله تشکیل کیست، مطلع می سازد. در کنار این معاینه خانم ها باید به نظم سیکل قاعدگی و مدت زمان خونریزی اهمیت دهند.

نتیجه گیری

شما عزیزان اگر هر نوع کیستی را دارید نباید نادیده گرفته بلکه جهت درمان به دکتر متخصص زنان باید مراجعه کنید ، تا از بروز مشکلات جدی تری پیشگیری نمایید ، کیست خونی در برخی از مواقع علائم خاصی ندارد .

کیست تخمدان و کیست شکلاتی از جمله کیست های شایع در میان بانوان می باشند .

نه + دو =