کیست خونی

آنچه می خوانید...

در برخی موارد، کیسه ای بر روی سطح تخمدان تشکیل می شود. زمانی که این کیسه با مایع پر شود، کیست تشکیل خواهد شد. در صورتی که کیست دچار خونریزی شود، اصطلاحا کیست خونی یا هموراژیک نامیده می شود. پاره شدن این کیست می تواند باعث نشت خون به قسمت های تحتانی شکم و لگن شود.

علائم کیست خونی

گاهی ممکن است خانم های مبتلا به کیست خونی، متوجه هیچ گونه علامت و نشانه ای نشوند. اما در صورتی که کیست بزرگ شود، دچار چرخش و یا پارگی شود، فرد متوجه درد و یا سایر علائم در زمان خونریزی می شود.
معمولا پزشک در تشخیص کیست خونی از اولتراسوند لگنی در مشاهده کیست کمک می گیرد. آزمایش خون نیز به تشخیص این مورد کمک می کند که آیا کیست دچار خونریزی شده است یا خیر.
کیست خونی یا هموراژیک در تخمدان نتیجه خونریزی از جسم زرد و یا سایر کیست ها می باشد. مشخصات این کیست به عواملی مانند زمان خونریزی بستگی دارد و معمولا طی هشت هفته برطرف می شود.

• کم خونی
  • احساس درد
  • خونریزی شکمی
  • احساس فشار در ناحیه شکم
  • حالت تهوع و استفراغ

کیست خونی
بیماران مبتلا به کیست خونی معمولا با درد لگنی به پزشک مراجعه می کنند. در واقع این طور می توان گفت که کیست خونی و یا ترکیدن کیست در تخمدان یکی از شایع ترین علل بروز دردهای لگنی می باشد. این کیست عمدتا در دوران بارداری تشکیل می شود.

زمان تشکیل کیست خونی

کیست خونی عمدتا پیش از یائسگی تشکیل می شود، چرا که این کیست ها نتیجه تخمک گذاری هستند. شود.
داشتن کیست خونی الزاما به معنای بروز مشکلات نیست. در بسیاری از موارد، این کیست با علامت خاصی همراه نیست و معمولا در معاینات لگنی تشخیص داده می شود. معمولا نیازی به درمان این کیست نیست و بعد از گذشت چند ماه برطرف خواهد شد.

دلایل ایجاد کیست خونی

پاره شدن کیست تخمدان و ایجاد کیست خونی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که از جمله آنها عبارتند از:

دوران بارداری

در دوره بارداری گاهی پیش می آید که سایز کیست ها افزایش یابد. در چنین شرایطی اگر اندازه کیست بدون هیچ دلیلی افزایش یابد و یا پس از بارداری نیز ایجاد شود ممکن است با خطراتی همراه باشد.

اختلال در انعقاد خون

یکی از عوامل دیگری که باعث ایجاد کیست خونی می شود، اختلال در انعقاد خون می باشد که در این وضعیت فرد فرد فاکتورهای انعقاد خون کمی دارد.

تغییرات هورمونی

یکی از شایع ترین دلایلی که باعث ایجاد کیست خونی و پاره شد کیست تخمدان می شود تغییرات سیکل ها و تغییرات هورمونی نیز می باشد.

دلایل دیگر

از دیگر دلایلی که منجر به کیست خونی می شوند می توان به یبوست، رابطه جنسی، بلند کردن اجسام سنگین و … اشاره کرد.

تشخیص کیست خونی به چه شکل انجام می شود؟

روش های مختلفی برای تشخیص و تائید کیست خونی در زنان وجود دارد که از جمله آنها موراد زیر می باشند.

• سونوگرافی
  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • بررسی ترشحات واژن
  • سی تی اسکن

درمان کیست خونی

درمان این نوع کیست با توجه به اندازه آن و میزان بروز علائم در نظر گرفته می شود. در صورتی که اندازه کیست بزرگ تر از ده سانتی متر باشد و منجر به بروز درد و یا احساس سنگینی در ناحیه لگن شود، جراحی از سوی پزشک توصیه می شود.
در خصوص تاثیر کیست خونی بر روی باروری باید گفت این کیست هیچ تاثیری بر روی بارداری نمی گذارد. حتی در مواردی که نیاز به درآوردن یکی از تخمدان ها باشد و تخمدان دیگر سالم، مشکلی برای باروری وجود نخواهد داشت. تنها زمانی که این کیست در هر دو تخمدان تشکیل شود و نیاز به جراحی و درآوردن هر دو تخمدان باشد، فرد در باروری با مشکل روبرو خواهد شد.
انجام منظم معاینات لگنی شما را از هر گونه تغییر جدید در تخمدان ها از جمله تشکیل کیست، مطلع می سازد. در کنار این معاینه خانم ها باید به نظم سیکل قاعدگی و مدت زمان خونریزی اهمیت دهند.

عوارض ناشی از کیست خونی

برخی از زنان کیست های کمتری ایجاد می کنند که پزشک در حین معاینه لگن پیدا می کند. توده های تخمدان کیستیک که پس از یائسگی ایجاد می شوند ممکن است سرطانی (بدخیم) باشند. به همین دلیل انجام معاینات منظم لگن بسیار مهم است.

عوارض نادر مرتبط با کیست تخمدان عبارتند از:

• پیچ خوردگی تخمدان. کیست هایی که بزرگ می شوند می توانند باعث حرکت تخمدان شوند و احتمال پیچ خوردن دردناک تخمدان (پیچ خوردگی تخمدان) را افزایش می دهند. علائم می تواند شامل شروع ناگهانی درد شدید لگن ، تهوع و استفراغ باشد. پیچ خوردگی تخمدان همچنین می تواند جریان خون به تخمدان را کاهش داده یا متوقف کند.
  • پارگی کیستی که پاره شود می تواند باعث درد شدید و خونریزی داخلی شود. هرچه کیست بزرگتر باشد، احتمال پارگی بیشتر است. فعالیت شدید که بر لگن تأثیر می گذارد ، مانند رابطه جنسی واژینال ، همچنین خطر را افزایش می دهد.

جلوگیری از ایجاد کیست خونی

تا کنون پزشکان و متخصصین نتوانسته اند راهی دقیق و قطعی برای پیشگیری و یا جلوگیری از ایجاد کیست خونی پیدا کنند. اما در شرایطی پیش می آید که فرد به پزشک متخصص زنان مراجعه می کند و پزشک با انجام آزمایشات و بررسی های لازم احتمال ایجاد کیست خونی می دهد که در این شرایط می توان با مراجعه به پزشک و تحت مراقبت بودن از ایجاد آن نیز جلوگیری کرد.

نتیجه گیری

شما عزیزان اگر هر نوع کیستی را دارید نباید نادیده گرفته بلکه جهت درمان به دکتر متخصص زنان باید مراجعه کنید، تا از بروز مشکلات جدی تری پیشگیری نمایید ، کیست خونی در برخی از مواقع علائم خاصی ندارد .

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر میترا بهمن پور

جزو نفرات برتر بورد کشور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو انجمن جراحان زیبایی آمریکا، دارای چندین مقاله معتبر خارجی و ایرانی، یکی از مولفین موسسه رهپويان شريف، نويسنده و آموزش دهنده موسسه رهپويان شريف
استاديار دانشگاه، ارائه دهنده پنج كنگره زنان و زايمان كشور، رتبه استاد برتر از نظر نمره ارزشيابی دانشجويان، دارای مدرک جراحی های زيبايی و ترميمی زنان از آكادمی آمريكايی جراحي زيبايی زنان
American Academy of Aesthetic Gynecologic Surgery