زخم دهانه رحم

آنچه می خوانید...

زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم چیست ؟ علائم زخم دهانه رحم چیست ؟ تشخیص زخم دهانه رحم چگونه است ؟  سوالات متداول در خصوص زخم دهانه رحم چیست ؟ در این بخش به بیان پاسخ این سوالات می پردازیم .

سرویکس چیست

کوچکترین بخش رحم گردن رحم می باشد ، به کمک این بخش خون قاعدگی از رحم خارج می شود ، ملتهب شدن دهانه رحم را سرویکس می گویند .

زخم دهانه رحمعلائم سرویکس

این بیماری نیز مانند سایر بیماریها دارای علائمی است که در ذیل به بیان آنها می پردازیم :

• عقب ماندگی ها
  • ترشح از واژن که بودار
  • عقب ماندگی
  • احساس فشار لگن
  • درد واژن
  • خونریزی غیر طبیعی از واژن

زخم دهانه رحم ممکن است در اثر ویروس HPV بیشتر شود ، اگر این بیماری درمان نشود ممکن است ، سبب سرطان دهانه رحم شود .

اگر زخم دهانه رحم درمان نشود ، موجب ایجاد شدن سایر بیماریها می شود ، بیماریهای نظیر :

• آلرژی به اسپرمیسید
  • دیافراگم گردن رحم
  • حساسیت به تامپون
  • تشخیص بیماری زخم دهانه رحم

معاینه

در ابتدا برای تشخیص این بیماری متخصص زنان به شکل کامل رحم را معاینه می کند ، با کمک معاینه دقیق می توان ناهنجاری های اندام لگن و رحم را بررسی کرد .

تست پاپ اسمیر

به کمک تست پاپ اسمیر می توان به شکل کامل به بررسی ناهنجاری های رحم پرداخت ، مواردی را که نتوان با معاینه مشخص کرد ، با کمک تست پاپ اسمیر می توان تشخیص داد .

کولپوسکوپی

در مواقعی که آزمایش های انجام شده بیانگر این باشد که یک ناهنجاری در رحم وجود دارد ، پزشک زنان برای شما انجام کولپوسکوپی را توصیه می کند .

با کمک این روش می توان داخل رحم را به شکل کامل مشاهده نمود و علت ناهنجاری را تشخیص داد .

نمونه برداری از سرویکس

برای بررسی عفونت واژن  نمونه ای از گردن رحم گرفته می شود تا زیر میکروسکوپ به شکل کامل بررسی انجام شود .

درمان زخم دهانه رحم

بر اساس برخی از فاکتورها نظیر میزان التهاب ، سلامت کلی شخص ، شدت علائم بیماری و … پزشک تصمیم می گیرد که چه درمانی را برای شخص در نظر بگیرید .

مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کافی می باشد ، در صورتی که سرویکس در اثر برخی از عوامل  نظیر تامپون دچار عفونت شده باشد ، توصیه می شود که مصرف عامل خارجی قطع گردد .

پزشک در مواقعی که علت التهاب سرویکال سرطان می باشد  به بیمار جراحی را توصیه می نماید .

درمان زخم دهانه رحم بسته به عوامل مختلف متفاوت است که در بالا به آنها اشاره شد ، دکتر بهمن پور جراح زیبایی زنان درمان زخم دهانه رحم را مطابق با متدهای روز دنیا انجام می دهد .

درمان زخم دهانه رحم

با کمک کرایوتراپی می توان به درمان زخم دهانه ی رحم پرداخته شود ، پزشک با کمک این روش فریز کردن رحم را انجام می دهد ، وجود ترشحات خونابه ای تا یک هفته پس از کرایوتراپی عادی است .

پس از کرایوتراپی واژن توصیه می شود که شخص تا یک هفته نزدیکی نداشته باشد .

در چه مواقعی فریز کردن رحم توصیه می شود

• بد شکل شدن دهانه ی رحم
  • تداخل نتایج پاپ اسمیر
  • مشکل شدید روحی بیمار

و..

کوتر

در این روش با کمک دمای بالا تمامی بافت های غیر طبیعی واژن را می سوزانند ، لازم به ذکر است که معمولا تا حد ممکن سعی می شود که از روش کوتر کمتر استفاده شود .

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر میترا بهمن پور

جزو نفرات برتر بورد کشور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو انجمن جراحان زیبایی آمریکا، دارای چندین مقاله معتبر خارجی و ایرانی، یکی از مولفین موسسه رهپويان شريف، نويسنده و آموزش دهنده موسسه رهپويان شريف
استاديار دانشگاه، ارائه دهنده پنج كنگره زنان و زايمان كشور، رتبه استاد برتر از نظر نمره ارزشيابی دانشجويان، دارای مدرک جراحی های زيبايی و ترميمی زنان از آكادمی آمريكايی جراحي زيبايی زنان
American Academy of Aesthetic Gynecologic Surgery